Waarom responsive design o zo belangrijk is
02/04/2018 door Martijn
De tijd dat websites werden gebouwd op basis van desktop- en laptop-schermen is voorbij. Tegenwoordig worden websites in eerste instantie geoptimaliseerd voor de kleinere schermen van mobile devices (tablets en smartphones). We noemen dat ‘responsive design’.
Waarom? De groep webgebruikers die gebruik maakt van de mobiele telefoon is sinds 2015 groter dan de groep die de desktop of laptop gebruikt. Dus het is zeker waardevol om jouw website hiervoor geschikt te maken – zodat jouw bezoeker goed gebruiksgemak heeft. Een blije bezoeker is een waardevolle bezoeker.
Responsive
Wanneer de inhoud van een website zich aanpast aan het scherm van de gebruiker spreken we van ‘responsive design’. Je hoeft dan dus niet voor elk scherm een aparte website te maken. Door de juiste programmering ‘herkent’ de website de schermgrootte en past zich daarop aan.
De zoekmachine van Google hanteert sinds 2016 de mobile-first aanpak. Dat betekent dat websites met een goed responsive design een streepje voor hebben bij Google op de websites die dat niet hebben. Dus buiten het gebruiksgemak van de bezoekers van jouw website is de kans dat ze uberhaupt jouw website vinden een stuk kleiner. En dat is natuurlijk zonde! Daarbij: meer dan 60% van de zoekopdrachten in Google wordt gedaan vanaf een mobile-device!
· Responsive design: op alle schermen goed voor de dag!
Online winkelen
Ook aankopen worden steeds meer gedaan vanaf een smartphone of tablet – hoewel nu nog vaak voor de betaling toch de desktop-pc wordt gebruikt. Naarmate de betaalmogelijkheden op mobile devices eenvoudiger worden mobile-only shopervaringen steeds populairder. Het is dus een must om jouw online winkel responsive te maken.
Toekomst
De verwachting is dat in 2018 zo’n 80% van al het internetverkeer afkomstig zal zijn van mobiele apparaten. Die groei is dus, voorlopig, niet te stuiten. Men spreekt ook inmiddels van een toekomstig ‘mobile-only’ tijdperk (nu bevinden we ons in het ‘mobile-first’ tijdperk). Al met al genoeg redenen om de website van jouw organisatie eens door te lichten.